طراحی مدرن میانه قرن «زیبایی‌شناسی انسانی‌تر را پذیرفت»

با گذشت بیش از 70 سال از تولد آن، محبوبیت طراحی و معماری مدرن اواسط قرن هیچ نشانه ای از کاهش سرعت را نشان نمی دهد. این نگاه دزدکی از پنی اسپارک مجموعه حرکت ما را آغاز می کند.

به سختی می توان طراحی مدرن اواسط قرن را مشخص کرد. به محض اینکه فکر می کنیم آن را درک کرده ایم، خود را دوباره اختراع می کند. برخلاف جنبش‌های معماری و طراحی اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 – هنرها و صنایع دستی، هنر نو، آرت دکو و باهاوس – که همگی به دوره‌ها، مکان‌ها و سبک‌های بصری خاص مرتبط هستند، تعریف چیزی که میانه‌ی قرن گذشته را تشکیل می‌دهد. قرن قرن مدرن دائما در حال تحول است.

علاوه بر این، اگرچه تمام جنبش های قبلی از دهه 1970 به بعد احیا شدند، اما تمایل به آمدن و رفتن داشتند. با این حال، رنسانس مدرن در اواسط قرن از دهه 1990 برقرار بوده است، و سه دهه بعد، هنوز هم قوی است.

طرح مدیریت حفاظت از خانه ایمز
طراحی مدرن اواسط قرن، مانند خانه Eames، هنوز هم محبوب است. عکس توسط لسلی شوارتز و جاشوا وایت، توسط دفتر Eames

عتیقه‌فروشی‌ها و خانه‌های حراج مملو از میزهای قهوه‌خوری به‌شکل بومرنگ با پایه‌های فلزی دوکی و اشیاء سرامیکی و شیشه‌ای با تزئینات ملایم هستند – که قیمت‌های آن‌ها همچنان افزایش می‌یابد – در حالی که مجلات داخلی محبوب از سراسر جهان به ما فضای داخلی آسان برای زندگی را نشان می‌دهند. . مملو از صندلی‌های دانمارکی زیبا، تقسیم‌کننده‌های اتاق مجسمه‌سازی، منسوجات طرح‌دار، نقاشی‌های مدرن و گیاهان آپارتمانی گسترده.

طراحی مدرن اواسط قرن که معمولاً با خانه مرتبط است

اگر بتوانیم چیزی در مورد طراحی مدرن اواسط قرن بگوییم، این است که به طور کلی با خانه مرتبط است تا محل کار، و خود را در قالب معماری، مبلمان، منسوجات و اشیاء تزئینی در سرامیک، شیشه و فلزی اگرچه می توان همه آنها را به صورت مجزا در نظر گرفت، اما به بهترین وجه به عنوان مجموعه درک می شوند.

با حرکت فراتر از مدرنیسم سخت دهه‌های 1920 و 1930، طراحی مدرن اواسط قرن، زیبایی‌شناسی انسانی‌تری را پذیرفت و در عین حال به‌طور محکم بر آینده متمرکز بود. محبت به اشکال ارگانیک دنیای طبیعی جایگزین تحسین ماشین شد.

پرده گل با چاپ جوزف فرانک
طراحی مدرن اواسط قرن “بالا” در اسکاندیناوی شامل طرح های چاپ شده یوزف فرانک است که در اینجا روی یک پرده دیده می شود. عکس از Svenskt Tenn

این سبک همیشه خوش بینانه برای جبران ریاضت سال های پس از جنگ پدیدار می شود و نمادی از اهمیت بازسازی اقتصادی و فرهنگی است. در اواخر دهه 1950، بسیاری از کشورهای توسعه یافته نسخه های خود را توسعه دادند.

  سس Teriyaki - یک ، زیبا

اگرچه ریشه های آن در اروپا و ایالات متحده است، اما به سرعت به عنوان یک سبک محبوب خانگی گسترش یافت. با این حال، سوالات زیادی باقی می ماند. چه زمانی شروع و به پایان رسید؟ از کجا می آید؟ چه شکلی است؟ قهرمانان آن چه کسانی هستند؟

مدرنیسم اواسط قرن اسکاندیناوی پس از جنگ «به پتانسیل کامل خود رسید».

از بسیاری جهات، کشورهای اسکاندیناوی را می توان به عنوان زادگاه آنچه می توان طراحی مدرن اواسط قرن “بالا” نامید، در مقایسه با جلوه های متاخر و محبوب تر آن در نظر گرفت.

نشانه‌های اولیه وجود داشت – به شکل ظروف شیشه‌ای Iittala با حکاکی سبک در دهه 1920، طراحی شده توسط سایمون گیت و ادوارد هالد، و کار معمار-طراح سوئدی، جوزف فرانک، که به عنوان یک “ذهنیت سلامتی جدید در طراحی” توصیف شد. – که اسکاندیناوی می‌خواست طرح‌های فولادی لوله‌ای سخت که از آلمان پدیدار شده بود را انسانی کند.

خانه Mount Coot-Tha اثر نیلسن جنکینز
صندلی های Wishbone Hans J Wegner یکی از نمادهای بسیاری از طراحی اسکاندیناوی است. عکس از تام راس

طراحی مدرن اواسط قرن اسکاندیناوی به پتانسیل کامل خود در سال های پس از جنگ دست یافت. در قالب مبلمان شیک دانمارکی طراحی شده توسط Hans J Wegner و معمار-طراح Arne Jacobsen; قطعات ظریف سرامیکی و شیشه ای، طراحی شده در سوئد توسط Wilhelm Kåge از Gustavsberg و Vicke Lindstrand از Orrefors. منسوجات هوایی ایجاد شده توسط سوئدی آسترید سامپ. و اشکال دراماتیک مجسمه های شیشه ای طراح فنلاندی تاپیو ویرککالا، مفهوم مدرنیته اسکاندیناوی در سراسر جهان تجلیل شده است.

طرح‌های بسیاری نمادین شده‌اند: به عنوان مثال، صندلی خمیده و طناب Wegner متعلق به سال 1949، هنوز هم بسیاری از اتاق‌های غذاخوری شیک را زینت می‌دهد، در حالی که با سه پایه فولادی باریک، تخته سه لا صندلی مورچه‌ای یاکوبسن به همان اندازه مدرن به نظر می‌رسد که در سال 1952 بود. زمانی که برای اولین بار تولید شد.

طراحان ایتالیایی گذشته را رد کردند

در حالی که طراحی مدرن اواسط قرن اسکاندیناوی بر زندگی روزمره خانوادگی و دموکراسی متمرکز بود، نسخه ایتالیایی بر سبک متمرکز بود.

مبلمان، نورپردازی و اشیاء تزئینی که توسط Gio Ponti، Franco Albini، Marco Zanuso، Gino Sarfatti، Piero Fornasetti و دیگران ایجاد شده‌اند، در فضاهای داخلی شیک زندگی می‌کردند.

  می چرخد
موزه هنرهای تزئینی نمایشگاه Gio Ponti
صندلی Superleggera (بالا پشتی) جیو پونتی نشان دهنده خوش بینی بود. عکس لوک بوگلی

هیچ یک از آنها بیش از صندلی کوچک سوپرلگرا Ponti که توسط کاسینا در سال 1957 تولید شد، خوش بینی حاکم بر آن زمان را نشان نداد.

پاهای سبک و باریک و صندلی حصیری بافته شده آن وزن گذشته را کنار زده و مشتاقانه به آینده می نگریست.

سبک زندگی مدرن اواسط قرن در ایالات متحده غالب بود

در سراسر اقیانوس اطلس، طراحان آمریکایی چارلز و ری ایمز، فنلاندی ارو سارینن، جورج نلسون و هری برتویا نیز این سبک زندگی جدید و بدون محدودیت را اتخاذ کرده اند.

در ساحل غربی، خانواده Eameses خانه ای ایجاد کردند – خانه مطالعه موردی 8 – که تجسم زندگی جدیدی بود که در خارج از منزل و همچنین در داخل خانه زندگی می کرد و به همان اندازه که مدرن بود راحت بود.

صندلی الماس توسط هری برتویا برای Knoll
صندلی الماس هری برتویا “به همان اندازه که در مورد نشستن بود در مورد مجسمه سازی بود.” عکس از Knoll

صندلی استراحت چرمی و چوبی و عثمانی آنها که در اصل برای فیلمساز بیلی وایلدر طراحی شده بود، مظهر این ترکیب جذاب بود. با این حال، صندلی فلزی مشبک برتویا، با بالشتک چرمی آن، از سال 1950 تا 1951، به همان اندازه که در مورد صندلی بود، به مجسمه سازی هم می پرداخت.

سبک معاصر بریتانیا تولید کنندگان و خرده فروشان را به خود جذب کرده است

بریتانیا به سرعت دنبال شد. لوسین و رابین دی، ارنست ریس و جان و سیلویا رید از جمله قهرمانان سبک معاصر هستند. تولیدکنندگانی مانند Ercol و خرده‌فروش‌هایی مانند Heals به صفوف آنها پیوستند، در حالی که تولیدکنندگان شیشه‌های تزئینی و اقلام سرامیکی از طراحان برای ایجاد محصولات جدید هیجان‌انگیز برای آنها استفاده کردند.

برای مثال، با سطوح تزئین شده اش که اشکال ارگانیک انتزاعی الهام گرفته شده از دنیای طبیعی را به تصویر می کشد، برای مثال شام Primavera جسی تایت برای Midwinter، دنیای جدیدی را فراتر از مایل ها دورتر از ظروف سنتی که کمدهای بسیاری از مردم را پر کرده بود، تداعی کرد.

احیای طراحی مدرن اواسط قرن

در حالی که جنبش طراحی مدرن اواسط قرن منشأ و اهمیت خود را مدیون طراحان پیشگامی است که در دهه‌های 1940 و 1950 در اسکاندیناوی، ایتالیا، ایالات متحده و بریتانیا کار می‌کردند، از دیدگاه اوایل قرن بیست و یکم، این اصطلاح شامل موارد زیادی می‌شود. اصطلاح گسترده تر و همیشه در حال گسترش -تکامل، طیف وسیعی از طرح ها.

  هر چیزی جز مستقیم (زیگزاگ)
مبل و صندلی راحتی تالار
طراحی صندلی های فروم Robin Day نشان دهنده سبک معاصر بریتانیا است. عکس از Case Furniture

در فروشگاه های مبلمان قدیمی امروزی، قطعات جاکوبسن و ایمز در کنار صندلی های پلاستیکی ایتالیایی ساخته شده از ویکو ماگیسترتی و جو کلمبو مربوط به دهه 1960 و سرامیک های ، آلمانی دهه 1970 قرار دارند، اما برای مصرف کنندگان امروزی، طرح های مربوط به دهه 1960 و 19 میلادی متفاوت است. همان روحیه مدرنیته و خوش بینی قطعات قبلی.

این روح مسلماً زمانی از بین رفت که از دهه 1970، چرخه سبک های یکپارچهسازی با سیستمعامل – از هنر و صنایع دستی گرفته تا آرت نوو، هنر دکو و باهاوس – ظهور کرد و نوستالژی نسبت به مدل های گذشته مدرنیته جایگزین خوش بینی شد.

در دهه 1990، نوبت به تولد دوباره مدرنیته اواسط قرن رسید. با این حال، ظاهراً او توانسته است روند سبک‌های مد روز در حال تکامل را از بین ببرد، زیرا در اواسط دهه 2020، قدرت این جنبش طراحی تاریخی مانند همیشه قوی باقی می‌ماند.

خوش‌بینی قهرمانان اولیه آن هنوز با بسیاری از افرادی صحبت می‌کند که به دنبال خوش‌بینی در مواجهه با چالش‌های معاصر بی‌شماری هستند – از بحران آب و هوا گرفته تا نابرابری اقتصادی، مهاجرت و تهدید جنگ جهانی. هنوز هیچ نشانه ای وجود ندارد که این قدرت شروع به از بین رفتن کرده است.

تصویر برتر توسط جک بدفورد است.


سری طراحی مدرن اواسط قرن
تصویر توسط جک بدفورد

مدرن میانه قرن

این مقاله بخشی از مجموعه طراحی مدرن اواسط قرن Dezeen است که حضور ماندگار طراحی مدرن در اواسط قرن را بررسی می‌کند، نمادین‌ترین معماران و طراحان آن را نشان می‌دهد و چگونگی توسعه سبک در قرن بیست و یکم را بررسی می‌کند.

این مجموعه با مشارکت Made، یک خرده‌فروش مبلمان بریتانیایی ایجاد شده است که هدف آن ارائه طراحی بلندپروازانه با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه، با هدف اصلی ساختن هر خانه به اندازه مردمی است که در آن زندگی می‌کنند. با مجموعه‌های ساخته شده برای ماندگاری که اکنون در فروشگاه‌ها در made.com موجود است، زندگی روزمره را بهبود بخشید.

منبع: https://www.dezeen.com/2024/10/07/mid-century-modern-design-introduction/