شش قطعه کلیدی مبلمان که توسط هنرمند آمریکایی دونالد جاد طراحی شده است

به مناسبت انتشار کتاب مبل دونالد جاد، شش قطعه کلیدی مبلمان طراحی شده توسط این هنرمند آمریکایی را انتخاب کرده ایم.

کتاب مبلمان دونالد جاد که با همکاری بنیاد جاد و ناشر MACK ایجاد شده است، 104 قطعه مبلمان را که توسط این هنرمند برای املاکش در نیویورک و مارفا، تگزاس ایجاد شده است، مستند می کند.

این کتاب شامل عکس‌هایی از تمام قطعاتی است که تا زمان تأسیس در حال تولید باقی مانده‌اند، همچنین طراحی‌های پرسپکتیو و ارتفاعی هر قطعه و طرح‌های آرشیوی توسط جاد به تازگی سفارش داده شده است.

کتاب مبلمان دونالد جاد
مبل دونالد جاد توسط MACK منتشر شده است

این کتاب همچنین حاوی چندین مقاله از جاد است که در آنها هدف او توضیح دیدگاه‌های خود در مورد مبلمان، ارتباط آن با معماری و هنر آن و چگونگی طراحی آن برای تحقق واضح هدف بود.

جاد در مقاله ای که در دونالد جاد مبلمان منتشر شد، نوشت: «تفاوت جالبی بین هنر و معماری من و آنچه در مورد هر دو موضوع نوشته ام وجود دارد. “کار من به عنوان هنر برای جهان بسیار جدید است.”

“کار معماری که من به تنهایی توانستم انجام دهم نیز جدید است، اما نه به عنوان جدید، به دلیل کمبود پول و در نتیجه تکنولوژی، بلکه واقعاً به دلیل نیاز کمتر به جدید بودن است، زیرا به عنوان معماری، به آن مربوط می شود. با اهدافش، مبلمان آنقدرها هم غیرعادی نیست، اما هنوز هم نسبتاً جدید است، زیرا آسان است و اجازه می‌دهد هدف غالب شود.

“طبق معمول، استفاده از یک کلمه کلمه را تقسیم می کند، همانطور که امروزه در مورد “جدید” استفاده می کنیم. چیزی از نظر کیفیت می تواند جدید باشد، حتی اگر قبلاً دیده شده یا انجام شده باشد، زیرا مبلمان اولی است، معماری هر دو است و مبلمان دومی است.

  آشپزی هفته: کشور دیگری + Husk در انگلستان

جود هنرمند و طراح آمریکایی که در سال 1994 درگذشت، یکی از چهره های کلیدی جنبش مینیمالیسم بود.

خانه و استودیوی او در نیویورک، جایی که بیشتر اثاثیه او در آن به نمایش گذاشته شده است، توسط دفتر تحقیقات معماری در سال 2013 بازسازی شد و اکنون برای عموم باز است.

برای کشف شش قطعه کلیدی مبلمان که توسط جاد طراحی شده اند، بخوانید:


مبلمان دونالد جاد: تخت طبقه پنجم، 1970
عکس از Éric Petschek

تخت 3 طبقه پنجم 1970

تختخواب طبقه پنجم که برای استودیو و ساختمان آپارتمان او در خیابان اسپرینگ 101 در نیویورک طراحی شده بود (عکس بالا)، اولین مبلمان جاد بود.

تخت در طبقه همکف که در طبقه پنجم ساختمان قرار گرفت و مبلمان به نام آن نامگذاری شد، از تخته های یک اینچی با عرض های مختلف ساخته شده بود و دارای خروجی های داخلی برای روشنایی بود (تصویر بالا).


مبلمان دونالد جاد: میز لا مانسانا
عکس از جاستین چانگ

جدول La Mansana، 1982

یکی از شناخته‌شده‌ترین طرح‌های جاد، میز La Mansana در اصل از کاج با صندلی‌های کاج برای فضای بیرونی در ملک La Mansana de Chinati هنرمند در مارفا، تگزاس ساخته شده بود.

این میز اخیراً موضوع مناقشه ای بود که در آن بنیاد دونالد جاد از کیم کارداشیان به دلیل “تأیید نادرست” جداول “تقلبی” شکایت کرد.


مبلمان دونالد جاد: قفسه کتاب فلزی
عکس ماتیو میلمن

قفسه کتاب فلزی، 1984

این قفسه کتاب ساده که در سال 1984 طراحی شد، از ورق فلز ساخته شد و در استودیوی معماری جاد در مرکز شهر مارفا استفاده شد.


مبلمان دونالد جاد: صندلی قاب باریک
عکس از بنیاد جاد

صندلی قاب باریک، 1989

این صندلی با قاب باریک که در اصل از چوب گیلاس ساخته شده بود، سپس از چوب کاج و تخته سه لا ساخته شده بود، یک صندلی مربعی به ابعاد 37 سانتی متر در 37 سانتی متر دارد.

  "روندهای واقعی همیشه یک نیاز را برآورده می کنند"

این عکس صندلی را در حمام در خیابان اسپرینگ 101 در نیویورک نشان می دهد.


مبلمان Donald Judd: میز معماری تخته سه لا لغزنده
عکس ماتیو میلمن

میز تخته سه لا معماری Slip Together، 1990

میز معماری تخته سه لا Slip Together که از تخته سه لا توس ساخته شده است، یکی از چندین قطعه طراحی شده از مواد ساده برای استفاده در استودیوی معماری جودز مارفا بود.

میزها به گونه ای طراحی شده اند که با کمترین برش ممکن در ورق ها ساخته شوند که می توان آنها را مونتاژ کرد.


مبلمان دونالد جاد: تخت معماری استودیو
عکس از الکس مارکس

معماری لایت استودیو، 1991

یکی از طرح های فولادی لوله ای کمتر شناخته شده جود، همانطور که از نامش پیداست، تخت استودیو معماری برای طبقه دوم دفتر معماری این هنرمند در مارفا طراحی شده است.

قاب ساده در ابتدا به رنگ خاکستری ساخته شد.

همه عکس ها توسط بنیاد جاد. تصویر اصلی توسط کایل نادل است.

منبع: https://www.dezeen.com/2024/06/22/donald-judd-furniture-key-designs-table-bed/